Google Adsense

maandag 27 maart 2017

De Vilvoorde Steenweg in Grimbergen rond de Eeuwwisseling

Ik kwam een oude postkaart tegen van de Vilvoorde Steenweg. En eerst leek de kaart heel logisch. Ik dacht dat de foto genomen werd in de Sint-Servaasstraat, maar hoe meer ik er naar keek, hoe onzeker ik werd. De positie van de kerk was helemaal verkeerd, en ook kwam de constructie van het Sint-Servaashof helemaal niet overeen met de huidige gebouwen.

En plots vielen de puzzelstukken in elkaar.

Het gebouw waarvan ik eerst dacht dat het het Sint-Servaashof was, was eigenlijk het huis waar tegenwoordig de Carte Blanche outlet shop in staat (nr. 1). Kijk maar eens goed naar de 5 vensters op de bovenverdieping, deze komen exact overeen met die op de bovenstaande foto.

Bovendien was er op het ogenblik dat de eerste foto genomen werd, nog geen sprake van de Onze-Lieve-Vrouw straat. Het Schuttershof daarentegen is wel (vaag) zichtbaar.

Op de hoek, tussen nr. 1 en 2 zie je nog het hoekpand "Blijenkeer" (een oude smidse), dat op dit ogenblik door vele Grimbergenaren als een stadskanker worden gezien, maar waar er nog een waardevol gewelf bewaard is gebleven.

Nummer 2 is De Nieuwe Visbank, en nummer 3 De Mamoet/Le Pavillion Belge (niet zichtbaar op de onderste foto).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten